Site icon PORTALB

Maqedonia nuk ka qasje të mjaftueshme në arsimin cilësor dhe as nuk e mbron trashëgiminë kulturore, kritikon BE-ja

Foto: Fisnik Xhelili/Portalb.mk

Foto: Fisnik Xhelili/Portalb.mk

Maqedonia e Veriut ka bërë përparim të kufizuar në arsim dhe kultur dhe vazhdon të mbetet mesatarisht e përgatitur në këtë fushë, vlerësoi raporti i fundit i progresit. Përparimi i kufiozuar, thuhget në raport, edhe më tepër është ndikuar nga pandemia Kovid-19. Shpenzimet publike për arsimin dhe trajnimin zhdojnë të jenë larg mesatares së BE-së. Ligji për arsimin e të rriturve duhet miratuar urgjentisht dhe nevojitet qartësi e mëtejshme për hapat e ardhshëm të reformës. Duhet të përmirësohet qasja në arsimin cilësor për të gjithë, thuhet në raportin mbi kapitullin 26 – Arsimi dhe kultura, transmeton Portalb.mk.

Zbatimi i strategjisë së arsimit 2018-2025 është i ngadalshëm, si dhe zhvillimi i një sistemi të duhur monitorimi. Rekomandimet e raportit të vitit të kaluar janë adresuar vetëm pjesërisht dhe shumica mbeten të vlefshme. Në vitin e ardhshëm, Maqedonia e Veriut duhet në veçanti:

Ligji i ri i VET-it ende nuk është miratuar. Në të theksohet mësimi i bazuar në punë dhe roli i pesë qendrave rajonale të VET-it (RVET) që do të krijohen në të gjithë vendin, duke pritur që të ofrojnë trajnime specifike të synuara për nevojat e tregut lokal të punës në koordinim me komunitetin e biznesit. RVET gjithashtu duhet të bëhet përfundimisht qendra ekselence me investime të mëdha të kryera në ofrimin e mbështetjes për shkollat. Ligji për arsimin e të rriturve duhet miratuar urgjentisht dhe nevojitet qartësi e mëtejshme për hapat e ardhshëm të reformës,

Shpenzimet publike për arsimin dhe trajnimin u rritën lehtë në 3.76% të PBB-së në vitin 2021, që është ende larg mesatares së BE-së prej 5%. Pas një periudhe reduktimi buxhetor për shkak të pandemisë, buxheti i arsimit 2021 i dha prioritet investimeve për përmirësimin e cilësisë së arsimit fillor dhe të mesëm. Megjithëse është bërë njëfarë progresi në arsimin parashkollor, niveli i përgjithshëm i regjistrimit mbeti i ulët, veçanërisht në kontekstin e COVID-19. Ndërsa objektivi i BE-së për arsim dhe trajnim për vitin 2020 për edukimin dhe ndjekjen e kujdesit në fëmijërinë e hershme është vendosur në 95%, vetëm 45% e fëmijëve nga mosha 3-6 vjeç në Maqedoninë e Veriut janë regjistruar në institucionet e licencuara të edukimit të fëmijërisë së hershme në 2020-2021. Kjo është një rritje e lehtë krahasuar me një vit më parë. Përveç zgjerimit të kapaciteteve për përfshirjen e një numri më të madh të fëmijëve në arsimin parashkollor, janë bërë përpjekje për përmirësimin e cilësisë së arsimit parashkollor.

Progres i rëndësishëm është bërë në nxitjen e arsimit të VET-it në nivelin e mesëm: shkalla e pjesëmarrjes së nxënësve në sistemin e mesëm të VET-it karakterizohet nga një rritje konstante: 64% në 2021, krahasuar me 62.1% në 2020 dhe 61.8% në 2019. Në arsimin e lartë, regjistrimi i përgjithshëm mbetet i ulët. Numri i studentëve të universitetit të regjistruar në vitin e parë të studimeve ka ardhur në rënie në tre vitet e fundit.

Përqindja e studentëve romë të regjistruar në institucionet e arsimit të lartë është rritur në tre vitet e fundit nga 46 % në 52 %. Për vitin akademik 2021-2022 janë akorduar gjithsej 130 bursa për studentë romë nga institucionet dhe universitetet e arsimit të lartë publik dhe privat në vend.

Propozimet për ndryshimin e kornizës ligjore për kulturën dhe mbrojtjen e trashëgimisë kulturore janë tërhequr nga procedura parlamentare, ndërsa rishikimi i strategjisë kombëtare për mbrojtjen e trashëgimisë kulturore është vonuar më tej. Zbatimi i strategjisë kombëtare për zhvillimin e kulturës 2018-2022 nuk është mbështetur me ndarjet e duhura buxhetore. Lëshimi i fondeve në kuadër të programit vjetor për projekte vazhdon të kritikohet nga operatorë të shumtë të kulturës, për mungesë transparence në miratimin e granteve. Analiza funksionale e Ministrisë së Kulturës dhe organeve të specializuara theksoi ndër të tjera nevojën e reformave duke pasur parasysh praktikat e reja kulturore, rritjen e industrive kulturore dhe krijuese, ndikimin e teknologjive digjitale. Ekziston nevoja për forcimin e mëtejshëm të kapaciteteve të Ministrisë së Kulturës dhe institucioneve të tjera, për krijimin dhe menaxhimin e politikave kulturore. Ekziston një reagim i dobët institucional dhe bashkëpunim ndërinstitucional në mbrojtjen e trashëgimisë kulturore dhe parandalimin e ndërtimeve pa leje dhe shkombëtarizimin e trashëgimisë kulturore me “status të rëndësisë së veçantë”, si Ohri dhe Çarshia e Vjetër e Shkupit. Trashëgimia kulturore e vendit nuk mbrohet dhe përmirësohet sa duhet. Numri i përfituesve të Programit të Evropës Kreative vazhdon të jetë i kënaqshëm, me gjithsej 24 projekte gjatë periudhës 2020-2021.

Kapitulli 26 – Arsimi dhe kultura ka të bëjë me mbështetjen e bashkëpunimit në arsim dhe kulturë përmes programeve të financimit dhe koordinimit të politikave të shteteve anëtare përmes metodës së hapur të koordinimit. BE-ja dhe shtetet anëtare duhet të parandalojnë diskriminimin dhe të sigurojnë arsim cilësor për fëmijët e punëtorëve migrantë, duke përfshirë ata me prejardhje disavantuese.

Kujtojmë se Kapitulli 25 është një nga kapitujt e rrallë, që vendi i ka zbatuar plotësisht rekomandimet e vitit të kaluar dhe këtë vit ka rekomandime të reja.

Për dallim nga ky kapitull, gjatë vitit 2021, Maqedonia e Veriut nuk bëri asnjë progres në Kapitullin 8 – Politika e konkurrencës. Vendit iu rekomandua që të forcojë kapacitetet administrative dhe financiare, të rrisë transparencën e ndihmës shtetërore dhe të harmonizojë legjislacionin zbatues në ndihmën shtetërore. Ndërkohë, kapitulli –  Shërbimet financiare ka shënuar progres në lidhje me përafrimin e pjesshëm me acquisin e BE-së për përfundimin e shlyerjes dhe për letrat me vlerë dhe fondet e investimeve, sidoqoftë, përsëri rekomandimet e vitit të kaluar janë zbatuar vetëm pjesërisht dhe një pjesë e rekomandimeve vlejnë edhe për këtë vit. Përparim të kufizuar, vendi shënoi edhe me avancimin e sistemit të kontrollit të brendshëm dhe llogaridhënies menaxheriale në përdoruesit e buxhetit si në nivel lokal ashtu edhe në atë qendror dhe miratimin e ligjit të ri organik të buxhetit në shtator 2022.

KE-ja vlerësoi gjithashtu se Maqedonia e Veriut është e përgatitur mesatarisht në shumicën e fushave të mbuluara nga Klasteri 2 në tregun e brendshëm, përkatësisht lëvizja e lirë të mallrave, shërbimeve dhe kapitalit, pronësisë intelektuale, politikës së konkurrencës, shërbimeve financiare dhe mbrojtja e konsumatorëve dhe shëndetit. Në Kapitullin 1, BE-ja thekson qartë  se vendi nuk ka pasur progres në zbatimin e rekomandimeve të vitit të kaluar. E njëjta gjë nënvizohet edhe për Kapitullin 2, ndërsa Kapitulli 3 ka pasur progres të kufizuar.

Kujtojmë se raporti i Komisionit Evropian mbi progresin e Maqedonisë së Veriut në rrugën e saj të integrimit evropian u publikua me 12 tetor përpara Komitetit për Çështje të Jashtme të Parlamentit Evropian. Raportin e plotë mund ta lexoni: KËTU.

Exit mobile version