Site icon PORTALB

KE-ja i rekomandoi RMV-së të zbatojë masa më efektive kundër korrupsionit gjatë prokurimeve publike

Partneritet, marrëveshje, Foto: Pixabay/Aymanejed

Partneritet, marrëveshje, Foto: Pixabay/Aymanejed

Maqedonia e Veriut është mesatarisht e përgatitur në fushën e prokurimit publik, vlerësohet në raportin e Komisionit Evropian për vitin 2022. Progres i kufizuar është arritur me miratimin e Strategjisë së re të Prokurimit Publik 2022-2025 dhe lançimin e sistemit të ri të e-tregut për prokurimet me vlerë të ulët. Kapacitetet e institucioneve kryesore, autoriteteve kontraktore dhe operatorëve ekonomikë duhet të rriten më tej përmes trajnimeve të vazhdueshme. Autoritetet kombëtare duhet të zbatojnë masa më efektive kundër korrupsionit në ciklin e prokurimit. Ligji për partneritet strategjik për ndërtimin e Korridorit VIII dhe një pjesë të Korridorit X i miratuar vitin e kaluar ngre shqetësime pasi e përjashton projektin nga zbatimi i ligjit për prokurimin publik, thuhet më tej në raport, transmeton Portalb.mk.

Pasi që rekomandimet nga raporti i vitit të kaluar nuk u zbatuan plotësisht, në vitin e ardhshëm, vendi duhet në veçanti të:

Organizimi institucional dhe harmonizimi ligjor

Kuadri ligjor për prokurimin publik është kryesisht i harmonizuar me acquisin e BE-së. Praktika e “listës së zezë” të kompanive për shkak të sjelljeve të pahijshme profesionale gjatë fazës së prokurimit vazhdoi, gjë që nuk është në përputhje me rregullat e BE-së.

“Në vitin 2021 janë lëshuar 33 referenca negative nga autoritetet kontraktore, gjashtë referenca negative janë fshirë nga Byroja e Prokurimit Publik (BPP). Është vonuar finalizimi dhe miratimi i Ligjit për Partneritetin Publiko-Privat (PPP) dhe Ligjit për Koncesionet”, thuhet në raport.

Në korrik 2021, ligji për emërimin e një partneri strategjik për ndërtimin e Korridorit 8 dhe një pjesë të Korridorit 10 u miratua nga Kuvendi. Ligji e përjashton projektin nga zbatimi i ligjit për prokurimin publik dhe e jep drejtpërdrejt kontratën pa procedurë konkurruese. Komisioni Shtetëror për Parandalimin e Korrupsionit ka nisur procedurën për vlerësimin e kushtetutshmërisë së këtij ligji. Në dhjetor 2021, Gjykata Kushtetuese nuk e pranoi nismën.

“Strategjia e Prokurimit Publik 2022-2026 e shoqëruar me një plan aksional për vitin 2022 u miratua në mars 2022. BPP-ja vazhdoi të modernizojë dhe përmirësojë sistemin e prokurimit publik në vend me qëllim rritjen e performancës dhe funksionaliteteve të tij. Megjithatë, kompetencat e monitorimit dhe kontrollit të BPP-së duhet të forcohen”, vlerëson raporti.

Bashkëpunimi ndërmjet BPP-së, Ministrisë së Ekonomisë dhe Komisionit Shtetëror të Ankesave (KShA) mbetet i pamjaftueshëm. Duhet të sigurohet shkëmbim më efektiv i të dhënave dhe informacionit duke përfshirë Komisionin Shtetëror për Mbrojtjen e Konkurrencës,  Enti shtetëror për auditim (EShA) dhe Komisionin Shtetëror për Parandalimin e Korrupsionit.

Kapaciteti i Ministrisë së Ekonomisë, në lidhje me koncesionet dhe PPP-të, mbetet i kufizuar. Gjatë vitit 2021 janë lidhur pesë marrëveshje të reja për krijimin e një PPP. Duhet të krijohet regjistri i PPP-ve dhe regjistri i koncesioneve. Në mars 2021 janë mbajtur katër trajnime për partneritet publiko-privat, një për media dhe organizata joqeveritare dhe tre trajnime të përgjithshme të vazhdueshme për punonjësit e institucioneve qendrore shtetërore dhe lokale.

Sistemi elektronik i prokurimit publik funksionon në mënyrë efikase. Zhvillimi i një platforme për e-tregun, e-katalogët dhe përmirësimi i mëtejshëm i sistemit të përpunimit të KShA-së është në vazhdim. Planet vjetore të nevojave të prokurimit të autoriteteve kontraktore publikohen rregullisht në sistemin elektronik të prokurimit publik. Moduli i arkivit elektronik siguron integritetin e procedurave elektronike duke mbajtur dokumentacionin në formën origjinale elektronike, ndërsa moduli i e-ankesave siguron shkëmbim elektronik të të dhënave me procedurat e ankimimit.

Foto: Qeveria e RMV

Implementimi dhe kapaciteti zbatues

Në vitin 2021, tregu i prokurimeve publike arriti në 11% të PBB-së së vendit krahasuar me 8.5% në 2020. Ai përfaqësonte 32% të buxhetit të shtetit. Kapacitetet e autoriteteve kontraktore në nivel qendror dhe lokal duhet të forcohen.

Për sa i përket kritereve të fitimit të përdorura në procedurat e prokurimit publik, përdorimi i kriterit të tenderit ekonomikisht më të favorshëm (MEAT) është ende i kufizuar. Duhet të organizohet trajnimi i vazhdueshëm i autoriteteve kontraktore për zbatimin e këtij kriteri.

Në monitorimin e dhënies dhe zbatimit të kontratës, përdorimi i procedurave të prokurimit me negocim është rritur në 8% në vitin 2021, krahasuar me 5.4% në vitin 2020. Një vlerësim i përdorimit të prokurimit të centralizuar dhe marrëveshjeve kornizë nga EShA është në vazhdim. Përqindja e vlerës së përgjithshme të prokurimit publik të dhënë për NVM-të u ul në 53% në 2021 krahasuar me 63% në 2020. Anulimi i tenderit u ul në 28.8% krahasuar me 30.8% në vitin 2020.

Kapaciteti për të menaxhuar proceset e prokurimit publik duhet të rritet më tej, veçanërisht në nivel lokal, në mënyrë që të sigurohet qasje më koherente në menaxhimin e ciklit të prokurimit. Cilësia e dokumentacionit të tenderit mbetet sfidë për autoritetet më të vogla kontraktuese.

Mekanizmat rregullator dhe institucional në lidhje me integritetin dhe konfliktin e interesit janë ende të pamjaftueshëm. Nuk ka asnjë sistem vlerësimi të rrezikut të inkorporuar në ciklin e prokurimit për të siguruar informacion në kohë mbi praktikat e mundshme korruptive ose parregullsitë.

Sistemi efikas i ilaçeve

Legjislacioni për të drejtën e mjetit juridik është i harmonizuar gjerësisht me acquisin e BE-së. Kapaciteti zbatues i KShA-së mbetet i pamjaftueshëm. Për shkak të rritjes së ndjeshme të numrit të ankesave në krahasim me vitet e kaluara (1.109 në 2021, 1.076 në 2020 dhe 902 në 2019), ka nevojë për staf shtesë të kualifikuar për të siguruar procedimin në kohë të ankesave. Shkalla e zgjidhjes në vitin 2021 ishte 97,9 %.

Ndryshe, rregullat e BE-së sigurojnë që prokurimi publik i mallrave, shërbimeve dhe punëve në çdo Shtet anëtar është transparent dhe i hapur për të gjitha kompanitë e BE-së mbi bazën e mosdiskriminimit dhe trajtimit të barabartë.

Kujtojmë se pjesë e gjetjeve të arritura nga Qendra për Komunikim Civil, e cila në shtator publikoi Raportin e monitorimit të rregullt të prokurimeve publike të kryera në periudhën korrik-dhjetor 2021, ishin rritja e vlerës së kontratave të lidhura me procedurë jotransparente, mosrespektim të ligjeve nga institucionet dhe gjysma e kompanive që konsiderojnë se ka korrupsion në tenderë.

Raporti i Komisionit Evropian mbi progresin e Maqedonisë së Veriut në rrugën e saj të integrimit evropian u publikua me 12 tetor përpara Komitetit për Çështje të Jashtme të Parlamentit Evropian. Raportin e plotë mund ta lexoni: KËTU.

Exit mobile version