Site icon PORTALB

“KAPITALIZMI I KARKALECAVE”

Ali Pajaziti

Ali Pajaziti

“Prej kur ekzistojmë si racë njerëzore, bëjmë tri gjëra: ushqehemi, dashurojmë dhe rrëfejmë!”

Xh. Karahasan

Një pjesë e rëndësishme e ushqimit shpirtëror të njeriut është leximi, në veçanti i teksteve cilësore, që frymëzojnë, që të bëjnë ta gjesh veten, që të shtyjnë të thuash: “Ja, kjo është vlera!” Këtyre ditëve kur jemi bërë “shpianikë të vërtetë” (#stayhome), duke shëtitur botën online, e gjetëm veten në një imazh të Sarajevës së ditëve tona studentore, në epiqendrën kulturore të ex-YU, te një penë dhe kokë e rëndësishme boshnjake, Xhevad Karahasan, në një intervistë të botuar me të në express.24sata.hr. Karahasan është një fenomen i veçantë në skenën letrare dhe teatrore rajonale dhe europiane, një shkrimtar, akademik, filozof i lirë, profesor në Sarajevë dhe në universitete austriake dhe gjermane, më së tepërmi në Grac, erudit dhe dramaturg, autor i shpërblyer i veprave Divani lindor, Unaza e Shahrijarit, Sara dhe Serafina, Kuvendi i natës, Fara e vdekjes , i shumë rrëfimeve, eseve dhe dramave. Ai është fitues i çmimit “Herder”, “Bruno Kreisky”, më së fundi i shpërblimit “Goethe” (2020) akorduar nga qyteti i Frankfurtit, një njeri që letërsinë e përjeton si bisedë mes njerëzve dhe si memorie të një bashkësie.  Për ne, para së gjithash është një “sociolog pa licencë”, por me ide dhe shpjegime të jashtëzakonshme për rrjedhat sociale vendore dhe globale, që të çon të pranosh një fakt: ”Sa i lexueshëm është brezi i vjetër i intelektualëve!”, ç’driblime akademike dinë të bëjnë këta njerëz.

Ky shkrim shpalos një intervistë që derivon fjalë thellësinore nga një shkollar i mirëfilltë, nga një kosmopolit, kritikues i këndvështrimit racionalist të botës, favorizues i një koncepti ku takohen misticizmi, islami dhe pasioni për teatër dhe letërsi, një njeri “kontrovers” që nuk lexon gazeta dhe nuk sheh TV, një figurë  botërore, emri i të cilit përfolet deri në kontekstin e prestigjiozes “Nobel”, që tanimë ka botuar përmbledhjen e vet të jetës (Vepra të zgjedhura), që sipas tij ia tregon fundin (e jetës), ndërkohë që ka dhjetëra plane dhe librash të filluara, jo vetëm në kokë por edhe në sirtare.

Në vazhdim do të japim në pika të shkurtra disa nga qëndrimet e tij lidhur me simbole apo koncepte sociologjike të shpjeguara nga personi që “vetes ia lejon luksin më të madh, të menduarit me kokën e vet”:

Kapitalizmi neoliberal: Mua më së shumti më godet barbarizimi i botës, që shkon tok me kapitalizmin neoliberal ose me “kaptitalizmin e karkalecëve”. Siç dihet karkalecët (lat. Caelifera) janë “kandrra në ngjyrë si të gjelbër, me këmbë të gjata, që kërcejnë me shkathtësi e fluturojnë larg dhe që dëmtojnë rëndë të lashtat” (FGjSSh). “Karkalecët nuk mund të sundojnë me botën sepse hanë gjithçka, gjithë atë që iu del përpara”; ata mund të shkaktojnë uri (cause famine) dhe në fund vetë vdesin nga uria. Ky lloj kapitalizmi njeh vetëm një vlerë, atë financiare dhe çdo botëvështrim që njeh vetëm një vlerë është totalitar. Në arsim shohim se si ajo praktikë njerëzit i shndërron në robër. Arsimi klasik mundohej që t’i ndihmojë njeriut të aftësohej për mendim kritik të pavarur dhe në këtë mënyrë të pozicionohej si individ. Nga ana tjetër,  arsimi modern i përgatit njerëzit të dinë të kryejnë punë të caktuara, me këta njerëz e furnizon tregun me fuqi punëtore, duke shpërfillur mendimin, mëvetësinë dhe kritikën. Në këtë drejtim shkohet nga ajo që fuqia punëtore të jetë inerte, të mos mendojë, as në mënyrë kritike e as në ndonjë tjetër, por të jetë gati për të shërbyer. Makina si ideal njerëzor, kjo është esenca e arsimit të sotëm. Të gjithë e lartësojnë modelin finlandez, i cili heq dorë nga aftësimi i fëmijëve për të shkruar me dorë. Siç e dimë, dorëshkrimi është individual si vula e gishtit. Grafologjia është më e rëndësishme se psikologjia na aspekt të të kuptuarit të njeriut dhe për njohjes së të papërsëritshmes në të, kurse sot modeli më i mirë arsimor heq mësimin e të shkruarit me dorë. Kjo ngase nuk na duhen persona, na duhet krah pune. (vazhdon)

Shkrimi është shkruar enkas për Portalb.mk. Të drejtat e publikimit i kanë vetëm ©Portalb.mk dhe autori, sipas marrëveshjes mes tyre.

Exit mobile version